Problem: Chcesz założyć własną firmę, ale nie masz pewności, czy będzie na nią zapotrzebowanie na rynku i czy będzie rentowna?

Rozwiązanie:

- przejrzyj dane statystyczne dostępne na stronach: Głównego Urzędu Statystycznego, Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,

- przejrzyj pomysły dostępne na stronach: Dobre pomysły na Biznes, Pomysły na Biznes, Przejdź na swoje,

- przejrzyj katalog franczyz i systemów partnerskich dostępny na stronie: Franchising,

- przeprowadź badanie opinii i rynku wśród potencjalnych klientów i znajomych z pomocą stron: Facebook, Ankietka.

Uwaga! - zanim zdecydujesz się na założenie własnej firmy przygotuj ocenę jej opłacalności (więcej informacji znajdziesz w zakładce "Potrzebuję wiedzy... Jak zaplanować działalność?")

Problem: Chcesz założyć własną firmę, ale nie posiadasz wystarczających środków finansowych?

Rozwiązanie:

- przejrzyj ofertę dotacji unijnych (informacji na ten temat udzielają Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich),

- przejrzyj ofertę urzędu pracy działającego w Twoim powiecie (jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej lub jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej dla osób niepełnosprawnych),

- przejrzyj oferty Aniołów Biznesu dostępne na stronach: Amber, Gildia Aniołów Biznesu, Business Angels Lewiatan,

- przejrzyj oferty crowdfundingu dostępne na stronach polskich: Crowdangels, Polak Potrafi, Wspólnicy, Wspieram To, Wspólny Projekt, Mega Total (tylko projekty muzyczne), Wspieram Kulturę (tylko projekt kulturalne) lub zagranicznych: Beesfund, Indiegogo, Kickstarter,

- przejrzyj ofertę Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości oraz ofertę Funduszu Mikro,

- przejrzyj ofertę Startupów: Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości lub organizacji wymienionych na stronie Mam StartUp.

Uwaga!

- możesz skorzystać z oferty Funduszy Poręczeń Kredytowych, jeśli posiadasz zdolność finansową, ale nie posiadasz zabezpieczeń finansowych wymaganych przez instytucję finansującą założenie Twojej działalności (np. bank),

- możesz skorzystać z oferty Funduszy Pożyczkowych, jeśli nie posiadasz historii kredytowej lub zabezpieczeń finansowych wymaganych przez instytucję finansującą założenie Twojej działalności (np. bank).

Problem: Chcesz założyć własną firmę, ale nie posiadasz lokalu użytkowego?

Rozwiązanie:

- przejrzyj oferty kupna/wynajmu lokali użytkowych dostępne na stronach: OtoDom, Gratka, Nieruchomości on-line,

- zapoznaj się z ofertą Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości lub Business Linków działających w Twoim regionie.

Uwaga!

- zapoznaj się z wymogami BHP stawianym lokalom użytkowym,

- zapoznaj się z procedurą najmu lokalu pod działalność gospodarczą.

Problem:Chcesz założyć własną firmę, ale nie wiesz, w jaki sposób zaplanować realizację celów biznesowych?

Rozwiązanie:

- opracuj biznesplan z pomocą programów krajowych: Nowy Interes, TUBU, iBiznesplan lub zagranicznych: GTPlan, BusinessPlanPro,

- opracuj model biznesowy z pomocą poradnika lub programu CANVAS

- opracuj strategię firmy wykorzystując mindmapping: iMindMap, Mind Manager (Mind Jet), Mind Map (Concept Draw), X Mind, MindGenius, FreeMind, MindMapper, NovaMind, Mind42.

Uwaga!

- możesz skorzystać z pomocy organizacji wspierających młodych przedsiębiorców w zaplanowaniu i zakładaniu działalności (więcej informacji znajdziesz w zakładce "Nie wiem gdzie się udać... żeby uzyskać pomoc?")

Problem: Chcesz zatrudnić pracownika, ale nie posiadasz wiedzy z zakresu rekrutacji, selekcji lub prawa pracy?

Rozwiązanie:

- sprawdź, czy pracownik, którego wybrałeś to ten, którego szukasz, dając mu do wypełnienia kwestionariusz badawczy,

- zapoznaj się z procedurą zatrudniania pracownika,

- zapoznaj się z zagadnieniami z zakresu prawa pracy dostępnymi w Informatorze Prawa Pracy oraz w Poradniku "W pierwszej pracy",

- przeprowadź rekrutację pracownika wykorzystując platformy: BiuroKarierEduPl, Pracuj.pl, GoldenLine, LinkedIn, Olx.

Problem: Chcesz założyć własną firmę, ale nie wiesz, w jaki sposób przebiega procedura rejestracji działalności gospodarczej?

Rozwiązanie:

- zapoznaj się z e-mapą zakładania działalności gospodarczej lub szkoleniem "Jak założyć własną firmę?",

- zapoznaj się z aktami prawnymi regulującymi prowadzenie działalności gospodarczej: ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, Kodeksem cywilnym, Kodeksem spółek handlowych, ustawą o podatku dochodowym, ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawą o podatku od towarów i usług, rozporządzeniem w sprawie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów,

- zapoznaj się z dokumentami wymaganymi przez Urzędy,

- zarejestruj działalność w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Uwaga!

- wnioski i korespondencję urzędową możesz prowadzić z wykorzystaniem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej.

Problem: Chcesz omówić swoje rozterki i wątpliwości związane z zakładaniem własnej firmy, ale nie wiesz, które instytucje wspierają przyszłych przedsiębiorców?

Rozwiązanie:

- udaj się do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w sprawach związanych z: doradztwem w zakresie przedsiębiorczości, dostępem do wiedzy, szkoleń i informacji gospodarczej z zakresu przedsiębiorczości, dofinansowaniem przedsiębiorstw w międzynarodowych przedsięwzięciach naukowych i promocyjnych,

- udaj się do Powiatowego/Wojewódzkiego Urzędu Pracy w sprawach związanych z: procedurą zakładania firmy, dotacjami na założenie działalności, formami prawnymi działalności, sposobami finansowania działalności,

- udaj się do Gminnego Centrum Informacji w sprawach związanych z: warunkami i procedurami uruchamiania działalności, prawem pracy, wyszukiwaniem potencjalnych kontrahentów i rynków zbytu na danym terenie, kredytami, pożyczkami i innymi rodzajami wsparcia finansowego,

- udaj się do Regionalnej Instytucji Finansującej w sprawach związanych z: dostępnymi programami dotacji i warunkami uczestnictwa,

- udaj się do Fundacji Małych i Średnich Przedsiębiorstw w sprawach związanych z: doradztwem w zakresie przedsiębiorczości, udziałem w szkoleniach z zakresu rozpoczynania, prowadzeniem i rozwojem działalności gospodarczej, promocją działań przedsiębiorstwa w Polsce i za granicą,

- udaj się do Punktu Konsultacyjnego (PK) w sprawach związanych z: podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej (omówienie kolejnych kroków, aspekty formalno-prawne, aspekty finansowe), możliwościami uzyskania dofinansowania ze środków publicznych, korzystaniem z dofinansowanych szkoleń,

- udaj się do Euro Info Centre w sprawach związanych z: możliwościami uzyskania wsparcia ze środków Unii Europejskiej, możliwościami podjęcia współpracy z firmami prowadzącymi działalność w krajach Unii Europejskiej, możliwościami udziału w szkoleniach/targach/misjach handlowych,

- udaj się do Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości w sprawach związanych z: doradztwem w zakresie przedsiębiorczości, zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej, korzystaniem ze szkoleń.

Problem: Chcesz założyć własną firmę, ale nie potrafisz prowadzić księgowości?

Rozwiązanie:

- przeczytaj artykuł i zastanów się, czy chcesz prowadzić księgowość samodzielnie czy raczej skorzystać z usług biura rachunkowego,

- jeśli zdecydujesz się prowadzić księgowość samodzielnie, to zapoznaj się z artykułem "Jak przejść na samodzielną księgowość?" i rozważ skorzystanie z programów: PIT Format, e-pity, Finka, mKsięgowa, lub programów dostępnych na stronie DobreProgramy,

- jeśli zdecydujesz się skorzystać z usług biura rachunkowego, to porównaj najpopularniejsze serwisy księgowe.

Problem: Chcesz wypromować swoją firmę, ale nie wiesz, jak to zrobić?

Rozwiązanie:

- przeczytaj książki na temat brandingu, np.: J. Kall - "Branding na smartfonie. Komunikacja mobilna marki", J. Pogorzelski - "Marka na cztery sposoby", R. Stępowski - "Promocja marki. Poradnik dobrych praktyk", J. Szczepański - "Strategiczny brand marketing", P. Tkaczyk - "Zakamarki marki",

- przeczytaj książki na temat content marketingu i copywritingu, np.: S. Godina - "Wielkie muuu. Nie musisz być perfekcyjny – masz być nadzwyczajny", M. Jaworowicz - "Copywriting w zintegrowanej komunikacji marketingowej", A. Piwowarska - "Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie?", B. Stawarz - "Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów", M. Strączek - "Storytelling", J. Wrycza-Bekier - "Magia słów",

- przeczytaj książki na temat e-mail marketingu, np.: A. Maciorowski - "Skuteczny E-mail Marketing", J. Rodriguez - "Nowoczesny e-mail marketing. Uniwersalny, responsywny i skuteczny mailing w HTML-u", P. Sala - "Świeże podejście do e-mail marketingu",

- przeczytaj książki na temat growth hacking i startup, np.: S. Blank i B. Dorf - "Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku", R. Holiday - "Growth Hacker Marketing. O przyszłości PR, marketingu i reklamy", G. Kubera - "Stwórz jednorożca. Od idei po startup wart miliony", E. Ries - "Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia I stwórz firmę, która zdobędzie rynek"

- przeczytaj książki na temat grywalizacji, np.: Gamfi - "Osiągnij przewagę w biznesie dzięki grywalizacji", R. Paharia - "Lojalność 3.0. Jak zrewolucjonizować zaangażowanie klientów i pracowników dzięki big data i grywalizacji", P. Tkaczyk - "Grywalizacja"

- przeczytaj książki na temat marketingu, np.: T. Bonek i M. Smaga - "Biznes w Internecie" i "Biznes na facebooku i nie tylko", S. Godin - "Marketing za przyzwoleniem", R. Hall - "Marketing bez tabu", P. Kotler i G. Armstrong - "Marketing. Wprowadzenie", J. Królewski i P. Sala - "E-marketing", A. Maciorowski - "E-marketing w praktyce", M. Pietraszek - "PRoMOCja", Poltext - "Marketing internetowy", P. Tkaczyk - "Zakamarki marki", G. Urban - "Marketing wielkich możliwości",

- przeczytaj książki na temat reklamy, np.: A. Barska - "Reklama wczoraj i dziś", N. Hatalska - "Cząstki przyciągania", PWN - "Kreatywna reklama", M. Pietraszek - "Pro-MOC-ja",

- przeczytaj książki na temat SEM i SEO, np.: M. Gąsiewski i P. Modrzewski - "Reklama Google dla małych i średnich przedsiębiorstw", P. Modrzewski i M. Gąsiewski - "Mała firma w sieci. Narzędzia GOOGLE dla początkujących", D. Sałkowski - "Twoja firma w Google, czyli jak przeprowadzić skuteczną kampanię AdWords", P. Wiktorska - "AdWords 360°. Katalog skutecznych kampanii",

- przeczytaj książki na temat social mediów, np.: M. Czaplicka - "Zarządzanie kryzysem w social mediach", J. Falls i E. Deckers - "Media społecznościowe bez ściemy. Jak kreować markę", G. Kawasaki, P. Fitzpatrick - "Jak Cię widzą, tak Cię piszą", D. Kerpen - "Lubię to! Potęga marketingu szeptanego na Facebooku", A. Miotk - "Skuteczne social media", G. Vaynerchuk - "W market[r]ingu", M. Żukowski - "Twoja firma w social mediach. Podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw".

Problem: Brakuje Ci wiedzy branżowej?

Rozwiązanie:

- bierz udział w konferencjach i szkoleniach branżowych – informacje o nich znajdziesz na stronach: Fundusze Europejskie i Treco,

- zapisz się do grup tematycznych, związanych z interesującą Cię branżą, na portalach Goldenline i LinkedIn,

- oglądaj i słuchaj inspirujących przemówień na portalu TED.

Problem: Chcesz założyć własną firmę, ale obawiasz się, że brakuje Ci umiejętności z zakresu zarządzania sobą w czasie oraz zarządzania projektami/zadaniami?

Rozwiązanie:

- skorzystaj ze wsparcia coacha kariery w Biurze Karier UŚ

- przyjdź na warsztaty organizowane przez Biuro Karier UŚ

- zapoznaj się z programami służącymi do zarządzania sobą w czasie: 7StickyNotes, Evernote, GoogleKeep, NowDoThis, Pocket, Wunderlist,

- zapoznaj się z programami służącymi do zarządzania projektami: Asana, GanttProject, Kanban Tool, Trello, OpenProject, Collabtive, Redmine, ProjectLibre.

Problem: Chcesz założyć własną firmę, ale brakuje Ci motywacji? A może chcesz zmotywować swoich pracowników?

Rozwiązanie:

- skorzystaj z usług coacha kariery w Biurze Karier UŚ

- przyjdź na warsztaty oferowane Ci przez Biuro Karier UŚ

- przeczytaj książki na temat automotywacji, np.: M. Capiga - "Motywacja przez wielkie M. Zmierzaj do celu", C. Ingham - "Automotywacja na 101 sposobów", T. Lowe - "Zmotywuj się!", N. Marszałek - "Motywacja bez granic", B. Wolfigiel, M. Jankowska - "Automotywacja. Odkryj w sobie siłę do działania!",

- przeczytaj książki na temat motywowania pracowników, np.: S. Fowler - "Dlaczego motywowanie ludzi nie działa… i co działa?", A. Grabka - "Zmotywuj pracownika. Jak sprawić, aby Twój zespół był wydajny i odnosił sukcesy?", A. Pietroń-Pyszczek - "Motywowanie pracowników. Wskazówki dla menadżerów", M. Sasin - "Budowanie zaangażowania, czyli jak motywować pracowników i rozwijać ich potencjał", G. Szczerba - "Menadżer doskonały. Motywacja".

Problem: Chcesz założyć własną firmę, ale obawiasz się, że sobie nie poradzisz, ponieważ nie posiadasz doświadczenia w prowadzeniu działalności?

Rozwiązanie:

- rozwiń swoje umiejętności w zarządzaniu przedsiębiorstwem z pomocą symulatorów biznesu: Business Smart International, Harvard Business Simulator, SIM VENTURE.

- skorzystaj ze wsparcia merytorycznego oferowanego w ramach Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości

MANUFAKTURA BIZNESU

Aplikacja powstała jako dodatkowy efekt projektu "Technologies for young Entrepreneurs" realizowanego w latach 2013-2015 w ramach partnerskiego programu Leonardo da Vinci "Uczenie się przez całe życie". Więcej informacji o projekcie na stronie.

Masz pomysł na zaktualizowanie lub ulepszenie aplikacji? Skontaktuj się z nami:

BIURO KARIER UNIWERSYTETU ŚLĄSKIEGO

www.bk.us.edu.pl

bk@us.edu.pl

tel. (32) 359 20 32, (32) 359 19 82

AUTORZY APLIKACJI:

Pomysł i opracowanie: Katarzyna Anuszkiewicz

Grafika: Oho! Desings & hygge art

Realizacja: Diana Domańska